Güncel Anne

Anne sütü nasıl artırılır ?

Yaşamın ilk 6 ayında bebeğin tüm gelişimsel özellikleri ve ihtiyaçlarına en uygun besin, anne sütüdür.  Tek başına anne sütü, bebek D vitamini ile desteklendiği takdirde, ilk 6 ay bebeğin tüm gereksinimlerini  karşılar. Şimdiye dek üretilmiş en mükemmel mama bile anne sütünün yakınından dahi geçemez. Emziren her anne zaman zaman sütünün azaldığı ve bebeğine yetmeyeceği kaygısına kapılır ve anne sütünü  artırma yollarını araştırır.


Anne sütü nasıl artırılır ” sorusunu cevaplamadan önce şu soruların cevabından emin olmanız gerekmekte: Acaba sütüm gerçekten az mı?

Acaba sütüm bebeğime gerçekten yetmiyor mu?

Bu sorunun tek bir yanıtı vardır: Eğer bebeğiniz yeterince kilo alıyorsa sütünüzün miktarı bebeğinize yetiyor demektir. Bebeğinizin huzursuz olması, pompa ile sağdığınız miktarın az olması süt miktarının az olduğunun göstergesi değildir. Bebekler, açlık dışında faktörler dolayısı ile de ağlayabilir ve pompalama ile edinilen süt gerçek süt miktarından azdır. Yeterli kilo alımı demek ilk altı ay için günde 20-30 gram, ikinci altı ay içinse günde 15-20 gramdır. Bebeğinizin kilo alımını evde siz takip edebileceğiniz gibi aile hekiminize veya çocuk doktorunuza birer haftalık aralarla giderek de takip ettirebilirsiniz. Evde bebek kilosu takibi yaparken dikkat edeceğiniz şey bebeğinizi her gün aynı saatte ve bezsiz olarak tartmaktır. Bunu bir bebek tartısı edinerek yapabilirsiniz. Bebek tartısı edinememişseniz evdeki dijital ve güvenilir bir tartıda önce bebeğiniz kucağınızdayken sonra da bebeğiniz kucakta değilken tartılın. İkisi arasındaki fark size bebeğinizin kilosunu verecektir.

 

Anne sütünü artırma yolları

 

 

  •  Emzirin, emzirin, emzirin: Anne sütünü artırmanın en garanti yolu bebeğiniz her istediğinde emzirmeniz. Özellikle yenidoğan bebeğiniz her istediğinde emzirmelisiniz. Süt üretimi bebek ilk doğduğunda hormonal olarak başlar ve ardından mekanik uyarı, yani emme ve sağma ile devam ettirilir. Yani ne kadar çok emzirirseniz o kadar çok sütünüz olur. Buna bir çeşit arz talep meselesi de diyebiliriz.

 

  • Ten tene temas: Mümkün olduğunca çok ten tene temas sağlayın, özellikle doğumdan sonraki ilk 1 saat çok önemli. Doğum yapacağınız hastane ile konuşup bebeğinizin doğumdan hemen sonra kucağınıza verilmesini talep edin. İlk saatlerdeki ten tene temas gelecekteki süt üretimi için de önemli.

 

 

  • Sağın: Bebeğinizi her emzirmenizin ardından memelerinizi10 dakika kadar sağın. Bunun için elektrikli bir pompa edinebilirseniz ne ala, ama elektrikli pompanız yoksa da dert değil, elinizle veya manuel pompa ile de sağabilirsiniz. Böylece beyninize ‘’bu bebek daha doymadı, daha çok süt üretmem lazım’’ mesajını iletmiş olursunuz. Bol bol emzirmenin ardından anne sütü artırmanın en etkili yolu budur.

 

 

  • Sıvı tüketiminiz artırın: Anne sütü sıvıdır, bu yüzden günde 3-3,5 litre su için. Su içmek için susamayı beklemeyin.  Çay, kahve içmemeye özen gösterin. Yeterince su içmekte zorlanıyorsanız vücudunuzun sıvı ihtiyacını karşılamak için şekersiz bitki çayları ve meyve kompostolarından faydalanın. Su içmeyi unutuyorsanız 1 litrelik şişelere koyduğunuz suyu yanınızdan ayırmayın.

 

  • Dinlenin ve uyuyun: İşte anne sütünü artırmanın yollarından en zor uygulanabileni. Biliyorum yeni anne için çok zor ama bulduğunuz her fırsatta uyuyun. Bebeğiniz her uyuduğunda siz de mutlaka uyumaya çalışın. Dinlenmemiş bir beyin süt üretimi için gerekli çabayı sağlayamayacaktır.

anne sütünü artırmanın yolları.

 

  • Kendinize güvenin: Şunu aklınızdan çıkarmayın: Anne ve bebeğin özel sağlık sorunları yoksa özel durumlar dışında her annenin sütü bebeğine yeter. ”Sütün yaramıyor, sütün yetmiyor” lafını kullanan varsa mümkünse hayatınızdan bir süre uzak tutun, mümkün değilse kafaya takmayın.

 

  • Mama lobisinden uzak durun:  Yukarıda da söylediğim gibi ‘’Sütün yetmiyor, sütün yaramıyor, bu bebek aç’’ bıdı bıdılarına kulağınızı tıkayın ve bebeğiniz ayına uygun kilo aldığı  veya doktorunuz uygun görmediği sürece mama vermeyin.

 

  • Emzirme tekniğine dikkat: Bebeğinizi uygun emzirme tekniği ile emzirdiğinize emin olun. Bunun için Youtube’da  güzel, videolu anlatımlar var. Bebek anne kucağında yanlış bir pozisyonda tutuluyor ve meme başını doğru kavrayamıyorsa o bebeğin etkili olarak emebilmesi güçleşir. Bebek ememezse süt azalır. Bu konuda diğer bir kaynak lll türkiye sayfası. Bu sitede çok ayrıntılı bir şekilde emzirme teknikleri ile igili anlatımlara rastlayabilirsiniz.

 

 

anne sütü nasıl artırılır

  • Resimler, La Leche League Türkiye sayfasından alınmıştır.

    Resimler, La Leche League Türkiye sayfasından alınmıştır.

    Stresten uzak durun: Hayatınızda hiç yorulmadığınız kadar çok yorulurken ve hiç uyumadığınız kadar az uyurken zor biliyorum ama moraliniz iyi olursa sütünüz de bol olacaktır. Bu yüzden mümkünse sizi strese sokacak insanları hayatınızdan uzak tutun.

 

  • Beslenmenize dikkat edin: Sütün miktarı kadar kalitesi de oldukça önemli. O yüzden basit karbonhidratlardan şekerden uzak durun, protein ağırlıklı beslenin. Hiç bir şey yapamıyorsanız yemek yapmaya vakit yoksa, sabah saatlerinde 4-5 tane yumurta haşlayın ve gün içinde aklınıza geldikçe yiyin.

 

  • Doğumdan önce hazırlanın: Yani ” Anne sütü nasıl artırılır ?” sorusunun yanıtını doğumdan önce aramaya başlayın. Eğer mümkünse emzirme ile ilgili kitapları ve kaynakları okuyun. Ben Gün Emzirme Sanatı adlı kitabı öneriyorum. Okuyarak emzirme hakkında bilgilenmenin yanı sıra emzirmeye psikolojik olarak da hazırlanmış olursunuz.

Bol sütlü günler….

UYARI! Bu yazı sadece bilgilendirme amaçlıdır ve herhangi bir bireysel durum için özel bir tanı veya tedavi planı olarak kabul edilmemelidir. Çocuğunuzun ya da sizin sağlığınızla ilgili herhangi bir sorunda onu ya da sizi muayene edip, ayrıntılı bir öykü alma imkanına sahip olan doktorunuza başvurmanız en doğru davranış olacaktır.

Yorumlar

  • jale

    merhaba güncel anne acil yardım.. bebegim 5.ayını bitirdi ve sadece anne sütü aldı ama bugün tamamen sütüm kesildi napıcamı bilemedim altıncı ayı bitene kadar anne sütü yerine ne verebilirim.keçi sütü olurmu olursa her öğünde nekadar içirmeliyim

    | Cevapla
  • Fatma

    Merhaba, 6 aylık bebeğim var iki ay önce emmeyi bıraktı. Ne demediysem işe yaramadı emmeyi reddediyor emzirmeye çalıştığımda ağlıyor. Sütümün yeterli Olduğunu düşünüyorum sağıp veriyorum. Fakat herzaman sağlamadığım için mamada vermek zorunda kaldım. Bebeğimin tekrar emmeye başlamasını çok istiyorum çünkü ilk dört ay kilo alımı normaldi ve bir günde Bıraktı emmeyi birdaha emzirmeden. Tekrar emzirebilmem için öneriniz nedir. Şimdiden çok teşekkür ederim.

    | Cevapla
  • şule

    Merhabalar…sitenizi cok begendim,okudukca bir sürü bilgi edindim ve devam edeceğim.size sorum oğlum 6 aylık 8.8 kg ve 67 cm geçen ay da boyu aynıydı,Sutum yetmiyo mu diye düşünüyorum,sizin bi yazınızda instant mayayla sutu artırabileceğimizi yazmışsınız,acaba günde ne kadar icebilirim,buarada ek gidayada başladım ama emmeye devam etmesini istiyorum,Nolur bana cevap yazın…

    | Cevapla
  • Aynur

    Merhaba 7 aylik bir kizim var. Bende bir ara sutumun azaldigini dusunup doktoruma sordugumda cemen otu tohumunun tablet seklinde satildigini onu kullanabecegimi soyledi. Gercekten ise yaradi sutumde artis oldu. Baslarda biraz tereddut ettim ama doktorum kendisininde cocugunu emzirme suresince kullandigini soyleyince rahatladim. Birden fazla doktora danistim hepsi onay verdi. Sizin bu konuda fikirlerinizi merak ediyorum

    | Cevapla
  • Sümeyye

    Merhaba. Bebeğim 18 günlük. 4 gün öncesine kadar sütüm vardı bebeğimin günde 6-7 defa bezini değiştiriyordum ama şuan 3 defa değiştiriyorum. Bebeğimin doymadığını düşünüyorum. göğüslerim boş gibi. Ne içsem işe yaramıyor. Yaklasik 3 lt su iciyorum ama fayda etmiyor. Nolur bi akil verin. :(

    | Cevapla
  • Mine

    Merhaba. Bebeğim dört aylık olduğunda ve yeterli kilo alamadığı için Doktorumuz ek gıdaya ve mamaya başlattı. 15 gün oldu ve ben hala başlamadım. Okudukça kafam karışıyor.sizce ne yapabilirim? Hangi mama,kaşıkla mı meyve sebze püreleri…. Çok teşekkür ederim şimdiden.

    | Cevapla
      • mine

        kusura bakmayın rahatsız ediyorum. kızım 1.ve 2. ayında 1250 gram 3.ayda 650 4.ayda 350 gram aldı. bu yüzden doktor ek gıda ve mama dedi. ancak benim bol miktarda sütüm var. bu yüzden çok üzülüyorum. doktorumuz tahlil de yapmadı. şu anda dört buçuk aylık. iki gündür mama vermeye çalışıyorum ama kesinlikle almıyor. ben ne yapabilrim.sık sık emziriyorum. teşekkürler

        | Cevapla
  • Mehtap

    Merhaba 27gunluk bebegim emziriyorum ama emzirdigim halde doymuyor bu yuzden az miktarda mama takviye ediyorum onu yedigi zaman uyuyor ben sadece emzirip yatirdigimda uyumuyor kivraniyor ve mama yedigi zaman kaka yapiyor emzirdigimde ise alttan surekli gaz cikariyor ve dogduktan sonra siyah kakayi yapti eve geldik 5 gun kaka yapmadi o zamanlar mama vermedim tabiki sonra doymadigini farkettim mama verdim lutfen ne yapmam
    Gerekiyor cok uzuluyorum bu duruma…

    | Cevapla
    • Güncel Anne Yazının Yazarı

      Bebeğinizin doymadığının tek objektif kanıtı kilo alımının az olmasıdır. Günlük tartın ve eğer günde 20-30 gramdan az almıyorsa mama vermeyin. Ağlaması açlık dışında başka nedenlerden de olabilir. Mamalar bebeğin daha rahat uyumasını sağlayabilirler ama bu onların aç olduğu anlamına gelmez.

      | Cevapla
  • eda

    Benim kızım iki aylık bir ay öncesinde sütüm coktu kızımdan mutlusu yoktu ama git gide azaldı şimdi cok az ve emiyor doymayıncada basıyor çığlığı. Ama ondan sonra ben sağdığımda elimle geliyor yeterince.ben şuna kanaat getirdi beni eskisi kadar güçlü emmediğini düşünüyorum o yüzden kesildi.Bide size soruyorum sizce öylemidir? Bide emdiğinde emip emip bırakıyor çekiştiriyor..günde iki üç defa altını kirletiyor bide normalmi?şimdiden teşekkürler

    | Cevapla
    • Güncel Anne Yazının Yazarı

      Emme gücünün azaldığını düşünüyorsanız bir uzmana başvurmanızda fayda var. Doymadığına nasıl kanaat getirdiniz? Kilo aılımı 600 gramın üstünde ise doyuyor olması muhtemeldir.

      | Cevapla
  • mercan

    güncel anne merhaba, verdiğiniz bilgiler çok faydalı, çok teşekkürler.
    kızımla ilgili danışmak istiyorum size, doğumdan beri gelişimi aşağıdaki şekilde:

    doğum 3390 g, 48 cm
    3 gün sonra 3450 g
    1.ay 4450 g, 53 cm, alınan kilo: 1060 g
    2.ay 5470, 56.5 cm, alınan kilo: 1020 g
    3.ay 6280, 60.5 cm, alınan kilo: 810 g
    4.ay 6770, 62 cm, alınan kilo: 490 g

    kızım ilk aylar iyi kilo aldı, 4.ayda doğum kilosunun 2 katına çıktı. gece emmelerini kesince ve hareketlendikçe kilo alımı azaldı, 4.ayda daha az aldı. haftaya 5. ayını dolduracak, bu ay da kilo alımı az oldu evde takip ettiğim kadarıyla. ama kızımda açlık belirtileri yok, huzurlu bir çocuk. ek gıdaya da önerdiğiniz gibi 6.ay dolunca yani 1 ay+1 hafta sonra başlamak istiyorum. bu yüzden sütüm için dikkat etmeye çalışıyorum. bu ay için öneriniz ne olur? kilo alımı bu kadar elzem midir? kızım gayet sağlıklı da duruyor. eğer kilo alımı elzem ise gece uyandırıp emzirmemi önerir misiniz?

    | Cevapla
  • Zeynep

    Merhaba güncelanne,
    Öncelikle websitenizi çok faydalı bulduğumu belirtmek isterim, zaman ayırdığınız için teşekkürler.
    5 aylık bir oğlum var. Şimdiye dek sadece anne sütü ile besledim, Dr umuzu suya bile gerek olmadığını söyledi. İstanbul’dayız malum çok sıcak ve nem var, anneannesi de sürekli çay kaşığı da olsa verelim istiyor :) Sizin fikriniz nedir?

    | Cevapla
  • Zeynep

    Bir de 1 hafta oldu işe geri döndüm, sabah 7 akşam 6 arası evde değilim, pompa ile sağım yapmaya başladım bu sebeple. Ama keşke çok daha erken başlasaydım, ara ara emzirmenin arkasına sağım yapıp dondurucuya stok yapsaydım diye düşünüyorum. İş yerinde bazen 2 bazen 3 bazen de 4 defa sağım yapabiliyorum (ilk zamanlar olduğu için henüz üzerimde iş yok). Her defasında 2 göğsümden de farklı miktarlarda sağabiliyorum. Sağ göğsüm soldakine göre daha ufak, bazen 2 taraftan da eşit bazen de soldakinden daha fazla süt çıkıyor. Bu konudaki yorum ve önerilerinizi de merak ediyorum.
    *İşteyken günde kaç defa sağım yapmalıyım?
    *1 günde ortalama kaç ml süt sağarsam normal, yeterli denebilir?
    *Ben işteyken bebeğim kaç defa kaçar ml süt ile beslenmeli?

    | Cevapla
    • Güncel Anne Yazının Yazarı

      Bebek beslenmesinde ”toplam şu kadar içmeli” gibi şeylere inanmam. Önemli olan bebeğinizin düzenli kilo almasıdır. Bud aanneden anneye, bebekten bebeğe değişir. Verdiğiniz anne sütünü kaydedin, kilo alımı az olursa miktarını artırın. İş yerinde 2-3 saatte bir sağın.

      | Cevapla
  • Zeynep

    Bir üstteki sorularımda düzeltme yapamadım. Bebekten bebeğe anneden anneye değişir elbet, deneyerek tecrübe edineceğiz elbette. Ancak sizin yorumlarınızı önemsiyorum. Şimdiden teşekkürler. Bebeğime yeterince süt bırakabilmek için soruyorum :)
    *İşteyken günde kaç defa, ne sıklıkta sağım yapmalıyım?
    *1 günde ortalama kaç ml süt sağarsam normal, yeterli denebilir?
    *Ben işteyken bebeğim ne sıklıkta kaç ml süt ile beslenmeli?

    | Cevapla
  • Dilek Aydın

    3.ayda olan kızım var.Sütüm yok denecek kadar az.Herşeyi denedim ama bir artış yok.Bu saatten sonra sütümü arttırabilir miyim?

    | Cevapla
  • Bir Cevap Yazın

    E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir